Passie voor mobiliteit!
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content
Post Type Selectors

De toekomst van autoverkoop: online of toch de showroom?

De automotive branche is in een razendsnel tempo aan het veranderen. We hebben al meerdere blogs geschreven over de impact van de toename van EV’s, maar op dit blog gaan we het over een heel ander onderwerp hebben. Welke invloed heeft digitalisering op de autoverkoop van jouw autobedrijf? Ligt de toekomst bij online of offline autoverkoop?

Wil je meer lezen over de gevolgen van de ontwikkelingen in de autobranche op het gebied van elektrische voertuigen? Lees dan dit blog.

Voordelen online autoverkoop

Even online sportschoenen, een shirt of boodschappen bestellen. We zien steeds meer de voordelen in van online. Wellicht is dit door corona ook wel in een stroomversnelling gekomen aangezien iedere branche op een creatieve manier toch hun producten aan de man probeerde te brengen.

Zo zagen we ook in de automotive branche dat veel bedrijven andere manieren vonden om proefritten en autoverkoop te faciliteren. Het was bijvoorbeeld mogelijk om online de auto’s te bekijken en informatie op te vragen via facetime. Vervolgens was een proefrit aan huis een goede optie. Gelukkig is dit geen noodzaak meer, maar het heeft wel gezorgd voor een flexibele denkwijze die in de toekomst heel goed van pas kan komen.

In zo’n snelle veranderende markt waarin digitalisering deel uitmaakt van de toekomst, is het zeker de moeite waard om te kijken naar hoe je dat kunt inzetten voor jouw autobedrijf.

Tips voor een betere online autoverkoop

Er zijn natuurlijk talloze dingen die je kunt doen om online beter vindbaar en zichtbaar te zijn. Denk aan sociale media, de website en google. Hieronder zetten we een aantal makkelijke tips voor je op een rij!

  • Zorg voor een goede eerste indruk van je website

Een goede eerste indruk is heel belangrijk en je hebt er slechts een paar seconden voor. Zorg er dus voor dat de koppen en afbeeldingen jouw klant direct vertellen wat je doet en hoe je het doet. Werk met duidelijke kleuren voor de buttons zodat jouw klanten verleid worden om een proefrit aan te vragen.
Daarnaast is het voor een website belangrijk dat je zo veel mogelijk de klant aanspreekt en zo min mogelijk wij\we gebruikt.

  • Maak het persoonlijk

Besteed wat extra tijd aan de ‘over ons’-pagina. Een nieuwe auto koopt de gemiddelde Nederlander niet elk jaar. Het is dus erg belangrijk om vertrouwen te creëren bij je klant en dat doe je door te vertellen wie jullie zijn.
Je kunt op jouw website ook recensies plaatsen van klanten. Dit zorgt er namelijk voor dat de klant jullie ziet als een betrouwbaar bedrijf. Vernieuw de recensies wel regelmatig.

  • Wees zichtbaar op sociale media

Door grappige filmpjes, informatieve teksten en acties te plaatsen op sociale media zorg je ervoor dat klanten het leuk vinden om jouw pagina te volgen. Maak het niet te gepolijst en laat zien wie jullie zijn. Dit zorgt ook weer voor herkenbaarheid en dus voor vertrouwen.

Stel op sociale media bijvoorbeeld jouw medewerkers voor!

Persoonlijk contact gaat boven alles

Hoewel consumenten steeds vaker de voorkeur geven aan online bestellen, is het wel goed om te weten dat dat niet per se het geval is bij de aanschaf van een auto. 83 Procent van de consumenten bezoekt namelijk toch graag een showroom bij de aankoop van een auto, blijkt uit onderzoek van de Britse autodealergroep Vertu Motors. De redenen die de klanten hiervoor geven zijn dat het makkelijker is om vragen te stellen, dat ze in hun eigen tempo de auto kunnen bekijken en dat ze de opties beter begrijpen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat klanten het in het voortraject wel handig vinden om online veel informatie te kunnen krijgen. De helft van die 83 procent geeft namelijk aan dat ze een virtuele bezichtiging aan het begin van het kooptraject prettig zouden vinden.

In de automotive branche zal het voorlopig dus nog een combinatie zijn van online en offline waar online langzaam een steeds grotere rol gaat spelen. Maar of het mogelijk is om online dezelfde service en persoonlijk contact te bieden als in een showroom, dat is de vraag. Dit betekent dus wel dat jouw bedrijf het verschil kan maken door te investeren in klantenbinding.

Wil je meer weten over de voordelen van klantenbinding? Lees dan ons blog ‘Zo behoud je je klanten in de autobranche’.

Uiteraard helpen we je ook graag persoonlijk met hoe jij de klantenbinding van jouw bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen. Neem daarvoor even contact met ons op of bekijk onze pagina met automotive relatiegeschenken.

Deel dit bericht :

Geschreven door