Interview met Peter Geesink
Ondernemen vanuit gevoel, dat is wat al 4 generaties van vader op (schoon)zoon wordt doorgegeven. En dat is meer dan 68 jaar geleden allemaal begonnen bij ‘’opa Pelster’’, zoals Peter zijn opa noemt terwijl hij naar een oude foto wijst. Het bedrijf Pelster zoals jullie dat vandaag de dag kennen is opgericht in 1954, maar de echte grondslag van het bedrijf ligt nog veel verder terug in het verleden. 84 Jaar geleden, in 1938, is Hendrik (Henk) Pelster ‘’Garage Pelster’’ aan de Julianalaan in Zeist begonnen. Dit was het echte begin van wat nu nog altijd een warm familiebedrijf is.
Henk Pelster was een échte ondernemer vertelt Peter. ‘’Ik wil niet voor een ander werken, ik wil het zelf doen’’ was dan ook een bekende uitspraak van Henk. Dat het ondernemen vanuit gevoel generaties terug al belangrijker was dan ondernemen vanuit het hoofd of een strak plan, is terug te zien in hoe Hendrik de garage runde. Al snel was de garage niet meer alleen een garage, maar ook een touringcarbedrijf, autoverhuurbedrijf, autorijschool en later zelfs ook nog een taxibedrijf voor katholieke dopelingen. Waar Henk kansen zag en er vertrouwen in had, dát ging hij doen.
Henks passie voor ondernemen en dienstverlening is zelfs nog vóór de garage begonnen. Henk was een mensen-mens en kon met iedereen overweg, vertelt Peter. Ook deze belangrijke ondernemersles is met de paplepel ingegoten. Om succesvol te zijn in een dienstverlenende branche móet je wel met iedereen kunnen opschieten en met een open houding een gesprek in gaan, legt Peter uit. Dat Henk graag onder de mensen was, blijkt wel uit het feit dat hij voor Garage Pelster een jaar of 5 tot 10 een café heeft gehad waar veel grappen werden verteld en zelfs goocheltrucs werden uitgehaald om de klanten te vermaken.
Na een aantal jaren Garage Pelster alleen gerund te hebben, werd het op een gegeven moment tijd voor een compagnon. Helaas ontstond er al snel wrijving en heeft Henk zich in 1954 uit het bedrijf laten kopen. Maar ondernemer ben je of ben je niet, dus het duurde ook niet lang voordat Henk zijn volgende onderneming aan het opstarten was. Hij kocht een nieuw huis, nam een secretaresse en een boekhouder aan, kocht een grote Amerikaanse auto en hij ging de weg op om relatiegeschenken te verkopen. Pelster’s Handelsonderneming B.V. was geboren!
We kennen tegenwoordig Pelster Automotive en Pelster Promotions, maar terug in 1954 was het één bedrijf. Helemaal in het begin verkocht Henk aan de meest uiteenlopende bedrijven relatiegeschenken. Zo vertelt Peter dat er lampjes met logo werden verkocht aan een bedrijf dat handelde in caravans, maar ook lepeltjes met tekst aan een restaurant. Langzamerhand begon de klantenkring steeds meer te bestaan uit bedrijven in de autobranche en ging Henk zich daar ook meer op focussen. Ook hier zie je weer dat Henk handelde vanuit gevoel en kansen en niet per se naar wat hij voor ogen had. Pelster heeft zich door de jaren heen gevormd door de mogelijkheden die werden geboden.
Van Pelster naar Geesink
In Garage Pelster werkte Jan-Willem Geesink, beter bekend als Wim. In de jaren dat Henk de garage runde, woonde hij met zijn gezin bij het bedrijf. Zo hebben Wim en de enige dochter van Henk elkaar op jonge leeftijd al leren kennen en kregen ze een relatie. Toen in 1954 de garage overging naar de compagnon, koos Wim ervoor om met Henk mee te gaan en om ook relatiegeschenken te gaan verkopen. Ook de dochter van Henk ging voor Pelster’s Handelsonderneming aan de slag en hield zich bezig met de administratie. De eerste stappen richting een familiebedrijf waren gezet!
Na een aantal jaren is de zaak overgegaan op de schoonzoon en dochter van Henk die wel de naam Pelster hebben gehouden. De klanten kenden tenslotte deze naam al. Daarnaast veranderde er ook niet zo veel toen Wim Pelster overnam. Peter vertelt dat ze best op elkaar leken, al was Wim wellicht wat behoudender wat betreft risico’s nemen. Maar hun passie voor dienstverlening, contact met mensen en ondernemen was hetzelfde. Dit zorgde ervoor dat het vertrouwde gevoel dat Pelster uitstraalde, niet veranderde.
Tijdens de periode dat Wim aan het roer stond van Pelster bestond verreweg het grootste gedeelte van het klantenbestand uit garagebedrijven. Peter legt uit dat de markt veranderde en dat rond de periode dat hij ook in het bedrijf ging werken, er steeds meer vraag kwam vanuit de branche naar bepaalde onderdelen die destijds nog niet in auto’s zaten. Denk aan binnenruit-verwarming, kilometertellers of ventilatie. Dus dat gingen ze er ook bij verkopen, samen met onder andere kleine fotolijstjes die in auto’s gehangen konden worden. En dat was een succes!
Op een gegeven moment hadden ze de garage van het huis waar het gezin van Wim woonde uitgebouwd en stellingen in gemaakt zodat ze konden uitbreiden. Dit ging zo goed, dat er snel ook twee vrachtwagens werden gekocht met stellingen erin. Waar Hendrik begon met een Amerikaanse auto, reden er nu twee vrachtauto’s het land door naar klanten. Peter omschrijft het als een rondrijdend magazijn waar de chef van het autobedrijf ter plekke kon uitzoeken en kopen wat hij nodig had. Als dan de vraag kwam of Pelster ook stickers en balpennen kon leveren, was dat natuurlijk geen probleem! Er werd op papier een ontwerp getekend en die artikelen werden dan nageleverd.
Nieuw tijdperk
Langzamerhand werd de wereld steeds moderner en ook in de autobranche werd dat opgemerkt. Steeds meer auto’s werden wel compleet geleverd met alle opties en de verkoop van bijvoorbeeld losse kilometertellers was niet meer nodig. Pelster zag de omzet teruglopen van de ‘rijdende magazijnen’ en besloot dan ook snel om uitverkoop te houden, de vrachtwagens te verkopen en alleen nog door te gaan met relatiegeschenken, promotiekleding en het huidige assortiment van Pelster Automotive. Dit is een mooi voorbeeld dat Willem en zijn zoon Peter niet bleven hangen in wat ‘was’, maar meteen schakelden naar de mogelijkheden die er wel waren.
Toen Wim halverwege 60 was, brak er echt een nieuwe manier van werken aan: computers. Wim hield van zijn archiefkasten waar hij voor iedere klant een eigen dossier had met alle orders, vertelt Peter lachend. Het kwam dus goed uit dat Peter inmiddels klaar was om het stokje over te nemen en directeur te worden van Pelster.
Peter vertelt ook dat zijn handelsgeest vroeg ontwikkeld was. Dat begon met het kopen van een microscoop op de lagere school en die dan voor meer geld slijten aan klasgenootjes. Op latere leeftijd werden dit brommers en fietsen die hij opknapte en weer verkocht. Het hebben van handeltjes vond Peter toen al een leuke manier om wat geld te verdienen.
Ondernemen vanuit gevoel
Op ondernemersvlak is Peter een echte combinatie van zijn opa en zijn vader. Naast dat hij is grootgebracht met de ondernemerslessen van hun beiden, heeft Peter het durven nemen van risico’s en bijna koppig geloven in wat je doet van zijn opa Henk. Peter vertelt dat op een gegeven moment plastic wieldoppen een hele rage was in Nederland en dat hij in het buitenland 200 sets had ingekocht. Zijn vader verklaarde hem voor gek, want hij vond het een veel te groot risico. Maar Peter wist dat er veel vraag naar was, nam het risico en met succes. Op de vraag of hij een ondernemer is vanuit het hoofd of vanuit gevoel, antwoordt Peter dan ook duidelijk: vanuit gevoel.
Wim was behoudender in het nemen van risico’s. Peter denkt dat dat ook te maken heeft met de tijdsgeest van toen: ‘’Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’’ en ‘’Wees tevreden met wat je hebt’’. Op een gegeven moment heeft Peter een bedrijfspand gekocht en dat was bijvoorbeeld iets wat Wim nooit had aangedurfd. Volgens Peter bleef zijn vader soms te veel hangen in het verleden en daarom was het ook goed dat Peter Pelster overnam toen de wereld moderner werd. Hierdoor heeft Peter wel geleerd dat hij echt zijn eigen weg als ondernemer moet gaan en dat hij stappen moet durven zetten.
Henk en Peter durfden dan wel meer risico’s te nemen dan Wim, verder lijkt Peter naar eigen zeggen erg veel op zijn vader. Peter ziet zijn vader als een lieve man die graag omringd is door mensen. Klantvriendelijkheid stond – en staat nog steeds – hoog in het vaandel bij Pelster en dat is dan ook de belangrijkste les die Peter van zijn vader heeft geleerd. ‘’Neem met een lach de telefoon op, want dat voelen mensen.’’
Iets wat Peter bewust anders heeft gedaan dan zijn vader (en opa) is dat hij zijn zoon, Willem-Jan, niet heeft gepusht om Pelster over te nemen. Dit is iets wat Peter zelf wel erg heeft gevoeld. Ook omdat het bedrijf gevestigd was achter hun huis gedurende de hele jeugd van Peter. Echt loskomen van de zaak lukte om die reden niet. Wel heeft hij naast school met veel plezier in de horeca gewerkt. Maar wat zou Peter zijn gaan doen als Pelster er niet was? Of als Pelster niet logischerwijs van hem zou worden? ‘’Ik heb altijd veel respect gehad voor broeders’’, vertelt Peter. ‘’Ik heb een periode van 6 maanden in het ziekenhuis gelegen toen ik jong was omdat het netvlies van mijn oog steeds losliet. In die periode heb ik veel waardering gekregen voor het werk dat ziekenhuispersoneel doet.’’
Toen Peter werd gevraagd naar zijn beste ondernemerskwaliteit was zijn antwoord: stappen durven nemen. Dit is ook meteen de les die hij startende ondernemers mee zou willen geven. Ook al zegt de hele wereld ‘’doe het niet’’, als jij erin gelooft moet je het doen! Soms moet je als ondernemer koppig zijn en gaan voor je doel en dit zie je ook terug in alle generaties Pelster/Geesink.
”Ook al zegt de hele wereld: ”doe het niet”, als jij erin gelooft moet je het doen!”
– Peter Geesink
Het moraal van Pelster
Inmiddels is de zaak al een flink aantal jaren overgedragen aan de 4e generatie: Willem-Jan. Vanaf het begin had Peter het volste vertrouwen in zijn zoon. ‘’Voor ondernemen heb je mensenkennis nodig. Dat heeft Willem-Jan ook.’’ Al biechtte Peter wel op dat hij altijd even komt kijken als er een nieuwe medewerker is. Maar de keuzes en beslissingen laat hij bij Willem-Jan, zoals het hoort, vindt hij. Peter heeft Willem-Jan wel een paar belangrijke dingen willen meegeven met de overname: wees altijd eerlijk naar je klanten en los problemen altijd goed op zodat zowel de klant als jij er een goed gevoel aan overhoudt. Kortom: klantvriendelijkheid staat met stip op nummer 1.
Op de vraag of Peter het jammer had gevonden als Willem-Jan het bedrijf niet had willen overnemen, zegt hij met een glimlach: ‘’Ik ben trots dat het goed gaat en dat hij het heeft overgenomen. En dat had ik niet zo gehad als het een derde was geweest’’.
Met zo’n familiegeschiedenis die zo verweven is met het bedrijf, vroeg ik me af of Peter het bedrijf mist. ‘’Af en toe’’, zegt Peter. ‘’Ik heb direct nadat ik ben gestopt een klushuis gekocht waar ik de maanden erna tijdens kantooruren heb geklust. Ik was daar om 8u en ik ging rond 18u weer naar huis. Dit was een welkome afleiding. Het huis staat wel maar 400 meter verderop.’’ Stilzitten blijft dus lastig voor een rasechte ondernemer.
Ik vraag Peter als laatste vraag naar het mooiste moment met Pelster in al die jaren. Zijn antwoord luidt: ‘’Personeelsuitjes waren altijd heel gezellig. Het team voelde echt als een soort familie.’’ Dit zegt alles over waar Peter waarde aan hecht en waar Pelster voor staat.