Nu de kerstbomen weer zijn opgeruimd en het nieuwe jaar is begonnen, is het de perfecte tijd om een frisse wind door de showroom en/of de garage te laten gaan. Begin januari zijn veel mensen nog aan het uitbuiken van de gezellige feestmaand, dus dat geeft jou mooi de gelegenheid om jouw bedrijf klaar te maken voor komend jaar.
Zoals je vast in ‘de wandelgangen’ hebt gehoord, wordt klantenbinding een steeds belangrijker aspect binnen de automotive branche. Met de toename van EV’s zul je als autobedrijf meer je best moeten doen om klanten aan jouw bedrijf te binden. Maar hoe kun je dat makkelijk én efficiënt doen?
In deze editie lichten we een aantal praktische tips uit met bijbehorende producten die perfect aansluiten bij deze tijd van het jaar. Op naar een succesvol 2023!
Zoals we al eerder hebben genoemd wordt klantenbinding binnen de autobranche steeds belangrijker. In deze veranderende tijden zul je als autobedrijf meer energie moeten gaan steken in het binnenhalen én behouden van jouw klanten. Een fijne showroom kan hier veel aan bijdragen.
Allereerst is het goed om eens met een kritische blik te kijken naar jouw bedrijf. Wat willen klanten tegenwoordig? Wellicht gratis wifi zodat ze tijdens het wachten wat kunnen werken of een fijne fauteuil met een goeie kop koffie. Je kunt natuurlijk ook eens met je team om de tafel gaan en naar hun ideeën vragen over hoe de klantervaring verbeterd kan worden.
Onze tip: sla je contactenboekje open en vraag een aantal kennissen die nog niet eerder bij jouw bedrijf zijn geweest om ‘proefklant’ te zijn. Een win-win, want de kennissen profiteren bijvoorbeeld van een servicebeurt met korting en jij krijgt een aantal keer vanuit het perspectief van de klant opbouwende kritiek over de klantervaring bij jouw bedrijf.
Door continu te verbeteren op het gebied van klantenbinding, klantervaring en klanttevredenheid vergeten jouw klanten die goede service niet snel. Reken maar dat de klant bij een volgend bezoek aan een garage voor jouw bedrijf kiest!
Een andere handige tip om in het geheugen van jouw klant te blijven is door te kiezen voor blijvende aflevergeschenken of kleine weggevers. Veel autobedrijven kiezen bij aflevering voor een bos bloemen en een flesje wijn. Maar hoe lang denk je dat de klant zich dat herinnert? De bloemen verwelken binnen een week en de fles wijn is met een avond op. Kies komend jaar voor originele aflevergeschenken waar jouw klant echt iets aan heeft! Denk bijvoorbeeld aan een op maat gemaakte borrelplank met jouw bedrijfslogo erin gegraveerd. Zo’n plank komt áltijd goed van pas waardoor jouw klant geregeld terugdenkt aan de aanschaf van de auto en de fijne ervaring.
Daarnaast zorgt een origineel geschenk ook voor een bepaalde loyaliteit bij de klant richting jouw bedrijf. Jullie hebben ten slotte moeite gedaan om een mooi geschenk samen te stellen waardoor jouw klant zich gewaardeerd voelt. Betere klantenbinding bestaat niet!
Aflevergeschenken zijn dus niet alleen leuk om te geven, ze hebben ook veel waarde voor jouw bedrijf als ze slim worden ingezet. Heb je al ideeën en zou je daar graag eens met ons over willen sparren? Neem gerust contact op!