Passie voor mobiliteit!
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content
Post Type Selectors

Waar liggen komend jaar de kansen voor jouw autobedrijf?

‘De veranderende automotive branche’ is een term waar je vooral het afgelopen jaar niet omheen kon. Ook wij hebben meerdere artikelen geschreven over dit onderwerp en wat dat zou kunnen betekenen voor jouw autobedrijf. We begrijpen heel goed dat deze veranderingen een flinke impact hebben op de manier waarop jij jouw bedrijf voert. En ook dat daar de nodige uitdagingen bij komen kijken. In dit artikel focussen we vooral op de kansen voor jouw autobedrijf.

Wil je eerst wat meer achtergrond informatie? Lees dan dit blog over de gevolgen van de ontwikkelingen in de autobranche.

Winstgroei

Eerst even wat positief nieuws over de verwachte winstgroei in de branche. Volgens onderzoek van KPMG, wereldwijd uitgevoerd onder 915 leidinggevenden in de automotive branche waarvan 80 procent in West-Europa, is de verwachting dat de winsten in de industrie de komende vijf jaar meer zullen groeien dan tot nu toe het geval was. Als je dan weet dat de winstgroei vorig jaar 44 procent was, is dat natuurlijk een welkome positieve blik op de toekomst.

Meer occasions?

Uit datzelfde onderzoek blijkt wel dat er ook zorgen zijn. Deze gaan voornamelijk over de gestegen rente, de energieprijzen en de inflatie. Daarnaast wordt in het onderzoek aangegeven dat er gevreesd wordt voor de beschikbaarheid van materialen voor EV’s. Hierdoor kunnen de prijzen flink omhoog schieten.

Tijdens de corona periode hebben we natuurlijk gezien dat occasions steeds populairder werden vanaf het moment dat nieuwe (elektrische) auto’s niet of nauwelijks meer geleverd konden worden. Als bovenstaande verwachting inderdaad werkelijkheid wordt en de levering van nieuwe auto’s moeilijk op gang komt, dan blijft de populariteit van de occasions. Voor veel autobedrijven is dit een kans om rustig te kunnen aanpassen aan de ontwikkelingen in de branche.

De kansen voor jouw autobedrijf

  • Meer occasion verkoop
    Naast de tekorten aan grondstoffen zien de managers het terugschroeven van de EV-subsidies ook als een bedreiging voor de groei van elektrische auto’s. De brandstof auto’s zullen dus beter betaalbaar zijn in aanschaf en daardoor voorlopig ook nog populair blijven.
  • Aanvullende diensten
    De verkoop van auto’s zal hoe dan ook gaan veranderen. Zie de kansen voor jouw autobedrijf door bijvoorbeeld onderhoudspakketten, deelauto’s en andere handige abonnementen aan te bieden. Dit is ook nog eens perfect voor klantenbinding.
  • Ga online
    In 2030 is de verwachting dat de meerderheid van de auto’s online gekocht gaat worden. Speel hier nu al op in door jouw site up-to-date te hebben, door proefritten aan huis aan te bieden en online goed zichtbaar te zijn. Zo bouwt jouw bedrijf vast aan een betrouwbare basis voor online verkoop. Lees hier alles over in ons artikel ‘De toekomst van autoverkoop: online of toch de showroom?’.
  • Investeer in klantenbinding
    Het woord zegt het al. Door te investeren in klantenbinding bind jij jouw klanten aan jouw autobedrijf. We hebben in ons e-book veel handige en praktische tips staan. Download ‘m hieronder of lees eerst ons blog ‘Duurzame klantrelaties bepalen de toekomst van jouw autobedrijf’.

Deel dit bericht :

Geschreven door