In Europa neemt de populariteit van all-seasonbanden steeds meer toe. Uit data van het ETRMA, De European Tyre & Rubber Manufacturers’ Association, blijkt namelijk dat er in 2021 35 procent meer all-seasonbanden werden verkocht dan een jaar eerder. Maar wat zorgt nu voor die verschuiving en wat is de impact op de automotive branche?
Waarom steeds meer all-seasonbanden?
Hoewel de all-seasonband steeds meer verkocht wordt, is het goed om te weten dat de winterband nog altijd twee keer zoveel verkocht wordt en dat de zomerband nog altijd met afstand op nummer één staat. Toch is er een verandering te zien. Er zijn meerdere redenen te noemen voor de toename van all-seasonbanden.
De eerste reden is de afname van de verkoop van nieuwe auto’s. Er zijn vorig jaar namelijk een stuk minder banden verkocht aan autoproducenten meldt de vereniging voor banden- en rubberproducenten. Volgens autobranche vereniging ACEA zijn de verkopen van nieuwe personenauto’s binnen de EU met 2,4 procent gedaald ten opzichte van 2020. De oorzaak was de toegenomen financiële onzekerheid rondom corona. Het daarop volgende chiptekort heeft de cijfers nog verder doen dalen. Door de chiptekorten werden er minder auto’s geproduceerd waardoor er simpelweg minder auto’s op de markt kwamen. Echter is de ‘vervangingsmarkt’ wel toegenomen. Waar er in 2020 nog 192.427.000 nieuwe banden onder bestaande auto’s werden gemonteerd, waren dat er vorig jaar maar liefst 14 procent meer. Bij het vervangen van banden kiezen mensen steeds vaker voor all-seasonbanden blijkt uit eerder genoemde cijfers van het ETRMA.
Een andere reden voor de toename van all-seasonbanden is de klimaatverandering. Door de steeds zachtere winters, zijn winterbanden vaak niet meer noodzakelijk voor mensen. Zeker niet onder een tweede auto die bijvoorbeeld niet zoveel jaarlijkse kilometers maakt en niet mee hoeft op wintersport.
De impact op de automotive branche
Zodra steeds meer mensen kiezen voor all-seasonbanden, zullen deze klanten niet meer twee keer per jaar naar een garage hoeven om de banden te laten wisselen. Dit kan natuurlijk omzet kosten. Nu is het algemeen bekend dat all-seasonbanden een compromis zijn tussen winter- en zomerbanden. In de winter presteren all-seasonbanden een stuk minder goed dan winterbanden, maar wel beter dan zomerbanden in de winter. In de zomer slijten all-seasonbanden iets sneller dan zomerbanden aangezien de samenstelling van het rubber zo ontwikkeld is dat het grip moet hebben bij hoge en lage temperaturen. Om deze redenen kun je klanten het beste winter- en zomerbanden adviseren als ze meer dan 10.000 km per jaar rijden. Je klanten zien jou als expert, dus ze zullen dit advies zeker waarderen. Geef ze dan ook direct het advies om hun bandenprofiel bij te houden, zodat ze veiliger op de weg rijden. Deze ijskrabber met bandenprofielmeter kan een fijn hulpmiddel zijn en is een leuke weggever na zo’n adviesgesprek!
-
IJskrabber met bandenprofielmeterVanaf € 0,70