Het is inmiddels duidelijk dat de automotive branche momenteel een dynamische en turbulente markt is. Het is hierdoor belangrijk om onderscheidend en servicegericht te zijn. Daarnaast is de Customer Satisfaction Index (CSI) voor autodealers belangrijk om zo kans te maken op de bonus van de importeur. Dat betekent dat de klanttevredenheid in de autobranche een cruciale factor is. Benieuwd hoe je met jouw autobedrijf onderscheidend kunt zijn en een goede klantbeoordeling krijgt? Lees dan verder!
Klanttevredenheid in de autobranche
Klanttevredenheid zorgt voor klantenbinding, mond-tot-mondreclame en uiteindelijk voor een hogere omzet. Hoe zorg je voor tevreden klanten?
Het personeel
Niet alleen klanten zijn belangrijk voor het imago, de reputatie en klantenbinding van jouw autobedrijf. De klanttevredenheid begint namelijk bij de medewerkers. Ooit gehoord van ’employee experience’? Employee experience, wat bestaat uit de bedrijfscultuur, technologie en fysieke werkomgeving, wordt steeds belangrijker dan de customer experience. Gemotiveerde medewerkers die gelukkig zijn op het werk verrichten automatisch beter werk. Het is een win-win situatie: blije collega’s zorgen voor blije klanten en blije klanten zorgen voor gemotiveerde werknemers! Werk dus aan je organisatiecultuur, zorg voor meer betrokkenheid en voer eventueel een medewerkersonderzoek uit. Lees hier meer over op ons blog over werkkleding in de garage.
Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients. ~ Richard Branson
Reviews
Reviews zijn een goede manier om achter de mening van jouw klanten te komen. Hierdoor weet je hoe je je service kunt verbeteren. De meeste (potentiële) klanten oriënteren zich tegenwoordig op het internet voorafgaand aan de aankoop. Ze laten hun keuze voor jouw bedrijf ook sterk afhangen van de beoordelingen van anderen.
Verbeter de service
Klanttevredenheid gaat samen met de verwachtingen die mensen hebben van de service of van een product. Wanneer de service niet voldoet aan de standaard zal de tevredenheid dalen. Het is daardoor belangrijk dat de service en prestaties tijdens bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt verbeterd worden, zodat de klanttevredenheid ook stijgt. Dit kun je onder andere doen door informatie te verschaffen tijdens de onderhoudsbeurt en interesse te tonen in jouw klant. Ook door een schone en professionele garage verbeter je jouw imago. Bekijk onze producten die hierbij kunnen helpen. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog ‘Zo behoud je je klanten in de autobranche’.
Give-aways
Je hebt net gelezen dat de tevredenheid samengaat met een bepaalde verwachting van de klant. Stel je voor dat je de klant blij verrast door het geven van een extraatje na een onderhoudsbeurt. Dat zorgt voor een positief gevoel en een hoger tevredenheidsgehalte. Doe dit door middel van een leuke give-away (bedrukt weggevertje) of groter geschenk bij de aflevering van een voertuig. Klanten kunnen tijdens de autorit genieten van hun gekregen thermosbeker, ijskrabber en of dropstaafjes.
E-book klantenbinding
Wil je meer weten over wat klantenbinding en goede service kan doen voor jouw bedrijf in de automotive branche? Speciaal daarvoor hebben we een E-book geschreven waarin jij alle tips kan lezen! Download ‘m hier.