Klantenbinding wordt een steeds belangrijker aspect in de automotive branche. Maar wat zorgt er nu voor dat jouw klanten bij jouw bedrijf terugkomen voor bijvoorbeeld service, onderhoud en reparaties van hun voertuigen? In dit artikel geven we je een aantal handige tips voor het binden van klanten aan jouw autobedrijf!
Klantenbinding verbeteren?
Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat klanttevredenheid niet direct leidt tot klantenbinding. Klanten die zeer tevreden zijn zullen misschien sneller herhaalaankopen doen en trouw blijven aan jouw bedrijf, maar dit wil nog niet zeggen dat je ze ook daadwerkelijk aan je bedrijf gebonden hebt. Hoe creëer je dus een win-win situatie voor jou en je klanten?
Wil je eerst nog meer weten over hoe je de klanttevredenheid kunt verhogen in de autobranche? Lees dan eerst dit artikel.
1. Bedrijfskleding
Je werknemers zijn het visitekaartje van je bedrijf en dragen dus bij aan een goed en duidelijk imago. Bedrijfskleding zorgt voor een betere klantenbinding én biedt de mogelijkheid voor het maken van reclame wanneer je de kleding personaliseert met jouw logo en/of bedrijfsnaam. Wanneer klanten voor een onderhoudsbeurt naar jouw autogarage komen en geholpen worden door werknemers in bedrijfskleding, zorgt dit voor een betrouwbare, deskundige en professionele uitstraling. Niet alleen bedrijfskleding zorgt voor een goed imago, maar ook andere accessoires zoals stoelhoezen en deurmatten dragen bij aan de totaalervaring. Je geeft het signaal af dat er schoon en netjes gewerkt wordt en dit zorgt voor vertrouwen bij de klant.
Ben je op zoek naar bedrijfskleding voor jouw bedrijf en werknemers? In ons artikel ‘Werkkleding in de garage’ vind je alle tips voor bedrijfskleding voor monteurs. In dit artikel kun je alle belangrijke tips lezen voor werkkleding voor de autoverkoper.
2. Aftersales
Verras je klant! Persoonlijke aandacht tussen jou als dealer en de klant is erg belangrijk. Het bedenken van waardevolle acties waardoor klanten getriggerd worden om jouw bedrijf te bezoeken is dus erg slim. Iets weggeven tijdens de reparatie of onderhoudsbeurt is ook een goede manier om in de gedachten van je klant te blijven waardoor zij eerder terugkomen bij jouw bedrijf. Dit kan een giveaway zijn of een automotive relatiegeschenk, maar denk ook aan het delen van belangrijke en interessante informatie in een nieuwsbrief en/of het geven van prijskortingen.
Inspiratie nodig? In ons artikel ‘slimme giveaways verhogen jouw omzet’ lees je onze beste tips en tricks!
3. Online marketing
Een goede online basis is tegenwoordig een must voor een autobedrijf, denk hierbij aan een website en het beheren van social media kanalen. Klanten doen namelijk online al vooronderzoek en het contactmoment vindt dus pas relatief laat plaats in de customer journey. Het is belangrijk dat je de klant online al goed informeert en probeert te overtuigen. Je hoeft dan alleen de verwachting die de klant heeft van jouw bedrijf te bevestigen tijdens hun bezoek aan jouw showroom. Het tonen van klantreviews op je website wekt vertrouwen en kan de klant over de streep trekken om voor jouw bedrijf te kiezen. Ook het versturen van direct mails is een goede manier om in contact te blijven met je klant. Met een maandelijkse nieuwsbrief en/of bijvoorbeeld een uitnodiging voor de APK-keuring kun je meer omzet halen uit je al reeds bestaande klanten.
Op zoek naar meer tips voor een betere online zichtbaarheid voor jouw autobedrijf? Lees hoe jij jouw online bedrijf kunt laten groeien in ons artikel ‘De toekomst van autoverkoop: online of toch de showroom’.
4. Garantieproducten
Garantie is een succesvolle manier om klantenbinding te verhogen. Door garantieproducten aan te bieden komen de klanten eerder terug bij jouw bedrijf voor onderhoud en reparatie. De garantie kan persoonlijk worden afgestemd op het type klant en vergroot de kans op meer omzet!