Als autobedrijf wil je zoveel mogelijk voertuigen verkopen, het liefst in een zo kort mogelijke tijd. De klant heeft alleen altijd de wens om aandacht te krijgen en goed geïnformeerd te worden, en dit kost tijd. Het kan daarom soms een lastige afweging zijn hoe je een snelle verkoop kunt regelen, zonder dat de klant zich benadeeld voelt. Wij geven je daarom 4 tips die er misschien bij kunnen helpen.
Zorg dat de klant online al vooronderzoek kan doen
De beste verkoop is de verkoop waar je weinig overtuigingskracht voor nodig hebt. Tegenwoordig doen veel klanten al hun eigen vooronderzoek naar een geschikte wagen. Het is daarom een inkoppertje als jouw website volledig up-to-date is. Of plaats jouw aanbod op een verzamelsite zoals Gaspedaal. Zodra ze hun droomvoertuig online zien, is het alleen nog een kwestie van proefrijden en overeenkomen over de prijs. Haal daarom verkochte voertuigen direct van de site af en zet nieuwe er zo snel mogelijk op. Gebruik filters en duidelijke afbeeldingen zodat de klant makkelijk kan zoeken en snel een keuze kan maken.
Communiceer voertuiginformatie duidelijk in de showroom
Zorg ervoor dat klanten niet hoeven te zoeken naar voertuiginformatie in de showroom. Zeker op een drukke zaterdag zullen er veel klanten op eigen houtje door de showroom lopen. Het is dan belangrijk dat ze alle informatie al kunnen krijgen zonder dat er een verkoper voor nodig is. Zo weten ze sneller of het voertuig aansluit bij hun wensen. Hierna is het nogmaals alleen een kwestie van proefrijden en de verkoop afronden.
Wij hebben verschillende producten in ons assortiment die deze communicatie een stuk makkelijker maken. De prijskaarthouders zijn van topkwaliteit kunststof en hebben een UV-laag, zodat ze ook in occasions buiten kunnen worden gehangen. Je schuift er zelf een A4tje met alle informatie in en kun je dus meerdere keren gebruiken. De spiegelhanger vul je in met een pen en scheelt daardoor een hoop eigen type & print-werk, maar gaat maar één keer mee. Net wat jij prettiger vindt werken!
Maak wachten leuk
Het kan voorkomen dat er niet direct een verkoper beschikbaar is. Als de klant online vooronderzoek heeft gedaan en in de showroom alle voertuiginformatie heeft kunnen bekijken, is hij al ver in het koopproces. Een saaie en lange wachttijd kan een positieve houding weer terugdraaien. Zorg daarom dat je het wachten leuk maakt. Zorg voor een comfortabele zithoek met tijdschriften of de krant. Zet een bordje neer met de gratis wifi-code en geef de klant een royale kop hoge kwaliteit koffie, het liefst met een gebakje erbij. Leg je klant in de watten en het wachten wordt vergeven!
Zorg dat de voertuigen in verkoop in de showroom of buiten staan
Sommige autobedrijven maken onderscheid in hun aanbod. Dure ‘aanwinsten’ staan te pronken in de showroom en goedkopere occasions staan ergens in opslag achter de showroom. Zonde, want juist deze minder dure hebben een lagere drempel om gekocht te worden. Zorg daarom dat jouw aanbod altijd te zien is. Zo kunnen klanten om het voertuig heen lopen en de binnenkant alvast bekijken. Dit maakt jouw salesgesprek een stuk makkelijker omdat je niet nogmaals de auto helemaal hoeft uit te leggen.